BERCERITA
SAMBIL BELAJAR BAHASA MELAYU
Pengajaran dan pemelajaran merupakan proses kognitif, afektif dan psikomotor
yang kompleks. Pengajaran dan pemelajaran menghasilkan perubahan dalam tingkah
laku seseorang atau sesuatu organisma, atau kebolehan seseorang. Perubahan
tersebut dihasilkan melalui pengalaman, latihan atau interaksi antara individu
dengan persekitarannya.
Menurut Kamus Dewan, edisi ketiga, teknik
ialah kaedah mencipta sesuatu hasil seni, seperti muzik dan karang-mengarang.
Edward M. Anthony mendefinisikan teknik sebagai muslihat atau taktik yang
digunakan oleh guru untuk mencapai hasil segera yang maksimum sewaktu mengajarkan
sesuatu bahagian bahasa yang tertentu. Menurut Kamaruddin Husin dan Siti Hajar
Abdul Aziz dalam Pengajian Melayu III: Komunikasi Bahasa,
teknik didefinisikan sebagai pengendalian sesuatu organisasi yang benar-benar
berlaku di bilik darjah yang digunakan untuk mencapai sesuatu objektif. Teknik
merupakan alat yang digunakan oleh guru bahasa bagi menyampaikan bahan
pengajaran yang telah dipilih untuk muridnya. Teknik yang dipilih haruslah
sejajar dengan kaedah yang digunakan dan seirama dengan pendekatan yang
dianuti.
Teknik
bercerita untuk menyampaikan pelajaran bukanlah perkara baharu Teknik itu
biasanya digunakan oleh orang kita pada waktu tertentu, khususnya sewaktu
mengajar anak mereka. Situasi yang sama dapat berlaku dalam pengajaran dan
pemelajaran mata pelajaran Bahasa Melayu apabila guru menyampaikan isi
pelajaran kepada murid dengan menggunakan teknik tersebut. Murid akan
memberikan lebih tumpuan dan perhatian apabila suasana yang diwujudkan lebih
menyeronokkan dan berkesan.
Sumber : http://pbahasa.dbp.my/wordpress/?p=9
No comments:
Post a Comment