PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013 - 2025
OBJEKTIF
DAN PENDEKATAN KAJIAN SEMULA Laporan awal Pelan Pembangunan Pendidikan
merupakan hasil penyelidikan yang mendalam dan pelibatan meluas masyarakat yang
dijalankan oleh Kementerian. Pelan Pembangunan Pendidikan dibangunkan dengan
tiga objektif khusus, iaitu:
1.Memahami prestasi dan cabaran semasa sistem pendidikan
Malaysia dengan memberi tumpuan terhadap akses kepada pendidikan, meningkatkan
standard (kualiti), merapatkan jurang pencapaian (ekuiti), mengukuhkan perpaduan
dalam kalangan murid, serta mengoptimumkan kecekapan sistem;
2.Mewujudkan visi dan aspirasi yang jelas untuk sistem pendidikan
dan setiap murid bagi 13 tahun akan datang;
3.Menggariskan program transformasi sistem pendidikan, yang
merangkumi perubahan penting dalam Kementerian bagi memenuhi permintaan baharu dan
harapan masyarakat yang meningkat, menyemarak serta menyokong keseluruhan
transformasi perkhidmatan awam. Pendekatan yang digunakan dalam penyediaan
Pelan Pembangunan Pendidikan adalah berani dan ulung kali dilaksanakan.
Perspektif daripada pelbagai pakar dan agensi antarabangsa telah digarap untuk
menilai dan mentaksir prestasi sistem pendidikan Malaysia.
Kementerian juga bekerjasama dengan
agensi kerajaan yang lain untuk memastikan jajaran dengan dasar awam yang lain
berkaitan pendidikan. Sebagai contoh, Kementerian bekerjasama dengan PEMANDU
untuk membangunkan inisiatif pendidikan menerusi Program Tranformasi Kerajaan
(GTP)2.0 bagi mencerminkan pembaharuan utama yang terkandung dalam Pelan Pembangunan
Pendidikan dalam tempoh 2013-2025.
Tambahan lagi, buat pertama kalinya
Kementerian telah melibatkan penyertaan rakyat secara besar-besaran. Sepanjang
tempoh setahun, lebih 50,000 orang pegawai Kementerian, guru, pemimpin sekolah,
ibu bapa, murid dan orang awam di seluruh negara telah dilibatkan melalui temu
bual, kumpulan fokus, tinjauan, dewan terbuka Dialog Nasional dan perbincangan
meja bulat. Kementerian telah melantik panel pakar yang terdiri daripada 12
ahli tempatan dan empat ahli antarabangsa bagi menyediakan input bebas terhadap
dapatan kajian semula sistem pendidikan negara.
No comments:
Post a Comment