Masalah Dan Cabaran Bahasa Melayu
Antara masalah yang sering
dihadapi oleh guru-guru Bahasa Melayu ialah pelajar yang berbangsa Melayu
beranggapan bahawa bahasa Melayu tidak perlu dipelajari lagi kerana mereka
menuturkan bahasa Melayu setiap hari. Oleh itu, mereka banyak melakukan
kesalahan bahasa kerana menganggap perkara itu betul dan tidak salah. Tambahan
pula, mereka menjadikan media massa sebagai
rujukan. Walaupun media massa pada
hari ini menunjukkan kesungguhan untuk membetulkan kesalahan bahasa tetapi
masih terdapat kesalahan yang biasa dilakukan. Oleh itu, kita haruslah
membetulkan kesalahan yang biasa dilakukan dan membiasakan perkara yang betul.
Bahasa yang terdapat pada papan iklan atau papan tanda jalan juga
banyak yang salah. Kita sering melihat kata-kata seperti Selekoh Merbahaya, Kedai Jahit Wanita, Minah Restoran, Pusat Membeli-belah,
dan sebagainya. Oleh itu, pihak yang berkuasa dalam menguatkuasakan bahasa ini
iaitu DBP sepatutnya menggunakan kuasa yang diperuntukkan kepada mereka untuk
memantau kesalahan bahasa dan mengambil tindakan yang sewajarnya. Sekiranya
masalah ini tidak dilakukan sudah tentu banyak pihak yang menganggap kesalahan
tersebut bukan satu kesalahan.
Selain itu, pengaruh bahasa sms juga menyebabkan masalah ini
semakin buruk. Para pelajar sepatutnya tidak terpengaruh
oleh bahasa sms semasa menulis karangan. Mereka seharusnya membezakan bahasa sms dengan bahasa penulisan karangan. Bahasa sms memang sesuai digunakan semasa hendak
menghantar pesanan ringkas tetapi tidak sesuai digunakan dalam karangan atau
dalam majlis formal. Antara bahasa sms yang popular digunakan sekarang seperti,sape, takyah, takde. xde, ko, keje, ak, gi,
camne, katne, dan watpe.
Pengaruh bahasa Inggeris pula memang tidak dapat dielakkan tetapi
hendaklah digunakan dalam bentuk dan peraturan yang betul. Kita tidak boleh
menggunakan sekerat bahasa Melayu dan sekerat lagi dalam bahasa Inggeris.
Perkara inilah yang dikatakan bahasa rojak atau sekerat ular, sekerat belut, dan bercampur aduk. Para pengguna bahasa perlu menggunakan
bahasa yang betul dan tidak menggunakan bahasa rojak dalam majlis rasmi atau
dalam tulisan.
Sebagai contohnya, mereka menggunakan
perkataan yang tidak baku dalam jawapan, seperti analisa, minima, optima, tengahari, pasaraya,alatulis, aturcara, barisan guru-guru, dan
sebagainya. Sepatutnya, mereka perlu mengetahui alasan atau sebab sesuatu
kesalahan bahasa itu untuk memantapkan penguasaan bahasa mereka.
No comments:
Post a Comment